

4. évfolyam 3. szám 2024.
Teljes szám letöltése
Szerkesztőségi előszó
Az Önkéntes Szemle online folyóirat negyedik évfolyam harmadik száma a szülői bevonódással és annak egyik formájával, az iskolai önkéntességgel foglalkozik. A témát kiemelten fontosnak tartottuk, mert Magyarországon a szülők iskolai bevonódásának, illetve önkéntességének egy erősen centralizált oktatási rendszer, szűk törvényi keretek és a teljes népesség közepesen alacsony civil aktivitása, illetve önkéntességi rátája adnak keretet. Mindebből kifolyólag a tanulmányok célja – a szülői bevonódás és önkéntesség különböző aspektusainak elemzésével – egyrészt az volt, hogy képet adjanak – két nem reprezentatív (az Önkéntes Szemle, illetve MTA-DE Családok és Tanárok Kooperációja Kutatócsoport) – kutatása által, hogy a szülők közül kik és milyen arányban végeznek iskolai és az oktatáshoz köthető iskolán kívüli önkéntes tevékenységet. Továbbá, az egyes tanulmányok arra is szolgáltatnak adatokat, hogy milyen tényezők gátolják a szülők iskolai bevonódását, illetve önkéntességét Magyarországon, valamint Erdély és Kárpátalja magyar tannyelvű iskoláiban. Harmadrészt az egyes írások arra is választ kerestek, hogy a szülők iskolai önkéntessége milyen konkrét tevékenységekben realizálódik. Azaz, az iskolák anyagi, humánerőforrás-hiányát egészítik ki, illetve helyettesítik vagy hozzájárulnak-e az oktatás színvonalának emeléséhez, valamint a pedagógus munkájának segítéséhez is. Ezeket a szempontokat az alapfokú – alsó és felső tagozatos –, valamint a középfokú (gimnáziumok, érettségit adó és érettségit nem adó szakképző) oktatási intézmények szintjén vizsgálták meg. A tanulmányok arra is rávilágítottak, hogy az állami és nem állami oktatási intézmények között jelentős különbség van a szülők iskolai bevonódásának ösztönzésében. Az első esettanulmány erre ad speciális példát két Waldorf iskola bemutatásán keresztül. Erőforrás és a téma speciális jellege miatt nem került be az elemzések közé a fogyatékos és a sajátos nevelési igényű tanulók szüleinek iskolai, önkéntes tevékenységeinek vizsgálata, de egy egyesettanulmány erejéig meg kívántuk mutatni azt az érdekérvényesítő tevékenységet, amit a szülők az autizmussal élő gyermekek oktatási jogainak érvényesítéséért kifejtenek. Végezetül a recenzióban a szülők önkéntességének időadomány jellegével kapcsolatos kérdésekkel foglalkozunk, amelynek általános érvényű vonatkozásai vannak az önkéntességre nézve is.

A magyar szülők iskolai önkéntes tevékenységeinek típusai és formái - egy pilot-kutatás eredményei, 2024
Bartal Anna Mária - Csordás Georgina
"A szülők reaktív magatartása arra utal, hogy újra kellene gondolni (kulturálisan is) a magyarországi szülők iskolai bevonódásának szervezeti és formai kereteit, kompetencia határait, illetve aktivitásukat a stakeholder-szerepvállalássá kellene tudatosítani és erősíteni."
Iskolai önkéntesség és adományozói magatartás a szakképzésben tanulók szülei körében
Kocsis Zsófia - Rusznák Anett
"Inkább a városi homogén diplomás családok végeznek önkéntes tevékenységet, míg az rosszabb szociokulturális háttérrel rendelkező családok részéről egyfajta elzárkózás figyelhető meg."
Szülői bevonódás Kárpátalja magyar tannyelvű iskoláiban: egy empirikus vizsgálat eredményei az ukrajnai magyar szülők körében
Pallay Katalin
"Az elemzés során kiderült, hogy a vallásos szülők aktívabban vesznek részt az iskolai eseményeken, míg a városi területeken élő szülők anyagi helyzete jobban támogatja az iskolai bevonódást."
Az apák és az anyák önkéntessége az iskolákban
Fényes Hajnalka - Csák Zsolt
"A szülők, és köztük az apák bevonása az önkéntes feladatokba az iskolán is múlik, és sikeres bevonás esetén ebből mind az iskola, mind a gyermekek profitálhatnak."
Szülői önkéntesség az erdélyi magyar tannyelvű iskolákban
Tódor Imre
"A tanulmány eredményei megerősítik a nemzetközi szakirodalom azon megállapításait miszerint a szülők iskolai szintű bevonódása/önkéntessége és a szülők szocioökonómiai státusza, valamint az iskola típusa között összefüggés létezik."

Esettanulmány az iskolai szülői bevonódásról és önkéntes tevékenységekről két Waldorf iskola példáján keresztül
Somos Magdolna
"A két vizsgált iskolára jellemző, hogy a szülői kör felsőfokú – elsősorban bölcsészettudományi – végzettséggel rendelkezik és fontosnak tartja gyermekük biztonságát, valamint a család és az iskola közötti szoros partnerséget, melyben a "dedikáció" és a "gondoskodás" jelenik meg. "
A szülői érdekérvényesítő tevékenységről az autizmussal élő gyermekek jogaiért - esettanulmány
Bányai Borbála - Nagy-Konnát Anikó - Boros Zsanett
"Az érintett gyermekek szülei egyedül, más szereplők (önkormányzat, szülői közösségek, civil-nonprofit szervezet stb.) támogatása nélkül nem juthattak eredményre, azonban a széles körű támogatás sem feltétlenül garantálja a gyermekek szakszerű iskolai ellátásának biztosítását."

Cui prodest? - avagy a szülők iskolai önkéntessége mint időadomány
Nagy Réka - Bartal Anna Mária
"A szülői hozzájárulás ösztönzése érdekében fontos tudni, hogy a szülők miként vélekednek az iskola érdekében kifejtett időráfordításuk döntéseiről."