ISKOLAI ÖNKÉNTESSÉG ÉS ADOMÁNYOZÓI MAGATARTÁS A SZAKKÉPZÉSBEN TANULÓK SZÜLEI KÖRÉBEN
Kocsis Zsófia - Rusznák Anett
Absztrakt
Számos nemzetközi tanulmány foglalkozik a szülők bevonódásával az óvodai és általános iskolai oktatásban, viszont csekély a középfokú oktatásra fókuszáló tanulmányok száma. Bár hazai viszonylatban már vizsgálták a középfokú oktatás és a szülői részvétel kapcsolatát, kevés olyan kutatás van, amely a szülői bevonódást, és azon belül is a szülők önkéntes munkáját vizsgálja. Tanulmányunk célja, hogy adatokat mutasson be és elemzést adjon a szakképzésben tanulók szüleinek önkéntes munkájáról. Egy nagymintás kutatás adatait használtuk fel, azonban az elemzésünkben csak a hazai, érettségit adó és érettségit nem adó szakképző iskolákra összpontosítunk. Kutatási kérdésünk, hogy mi jellemzi a szülők önkéntes munkáját a szakképző intézményekben. Feltételeztük, hogy alacsony részvételi arányt figyelhetünk meg, és hogy a szülők gyakrabban vállalnak önkéntes fizikai munkát, mint más iskolai tevékenységet, s feltételeztük, hogy a szülők inkább adományozás révén járulnak hozzá az iskola életéhez, mint önkéntes munkával. Az eredményeink szerint mindkét iskolatípusról elmondható, hogy a szülők fele nem végez önkéntes tevékenységet, fizikai önkéntes munkát pedig szinte egyáltalán nem is végeztek a megkérdezett szülők. Inkább a városi homogén diplomás családok végeznek önkéntes tevékenységet, míg a rosszabb szociokulturális háttérrel rendelkező családok részéről egyfajta elzárkózás figyelhető meg. Jelentős és rendszeresen felmerülő akadály nem volt kimutatható, de a munkahelyhez, a gyermekfelügyelethez köthető gátló tényezők kirajzolódtak, akárcsak az, hogy nem tudják, hogyan vegyenek részt az iskolai tevékenységekben. Célunk az volt, hogy a szakképzés szempontjából adatokkal gazdagítsuk a diskurzust. Adataink rávilágítottak arra, hogy nagyobb figyelmet kell fordítanunk a szakképző iskolákra.
Kulcsszavak: szülői bevonódás, szülői részvétel, önkéntesség, szülők önkéntessége, önkéntesség az iskolában, szakképzés