SZÜLŐI BEVONÓDÁS KÁRPÁTALJA MAGYAR TANNYELVŰ ISKOLÁIBAN:

EGY EMPIRIKUS VIZSGÁLAT EREDMÉNYEI UKRAJNAI MAGYAR SZÜLŐK KÖRÉBEN

Pallay Katalin

Absztrakt

A szülői bevonódás olyan folyamat, amely során a szülők aktívan részt vesznek gyermekük iskolai életében, támogatják tanulmányi előmenetelüket, együttműködnek az iskolai közösséggel, és önkéntes tevékenységekkel is hozzájárulnak az iskola életéhez. A tanulmány célja, hogy átfogó képet nyújtson a szülői bevonódás sajátosságairól a kárpátaljai magyar közösségben. A kutatás során vizsgáljuk, hogy a szülők milyen mértékben és formában vesznek részt gyermekeik iskolai életében, valamint, hogy milyen tényezők befolyásolják ezt a részvételt. A szülői bevonódás a kárpátaljai közösségben kiemelt jelentőséggel bír, különösen a háborús helyzet okozta kihívások fényében, mert bár szülői bevonódást támogató iskolareform van érvényben, a szociális és gazdasági nehézségek korlátozzák a szülők aktív részvételét az iskolai közösségben. A Magyar Tudományos Akadémia Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programjának keretében, a Debreceni Egyetem Családok és Tanárok Kooperációja Kutatócsoport által végzett empirikus kutatás adatait elemezzük. A kérdőíves kutatás 2023 tavaszán zajlott három országban: Magyarországon, Romániában és Ukrajnában. Ukrajnában és Romániában elsősorban külhoni magyar szülőkre fókuszáltunk. Összesen 960 szülőt kérdeztünk meg, közülük 122 volt kárpátaljai. Az eredmények rámutatnak, hogy az anyák nagyobb arányban vesznek részt az iskolai tevékenységekben, mint az apák, ami részben a háborús helyzetnek és a külföldi munkavállalásnak tudható be. Az elemzés során kiderült, hogy a vallásos szülők aktívabban vesznek részt az iskolai eseményeken, míg a városi területeken élő szülők anyagi helyzete jobban támogatja az iskolai bevonódást. Az anyagi helyzet jelentős befolyásoló tényező, amely korlátozhatja a szülői részvételt az iskolai életben. Eredményeink azt mutatják, hogy a szülői bevonódás támogatása érdekében fontos figyelembe venni a szülők gazdasági és szociális hátterét, valamint a vallásosságot és a lakóhely településtípusát.

Kulcsszavak: szülői bevonódás, önkéntesség, kárpátaljai szülők, iskolai részvétel, iskolai közösség