A SZÜLŐI ÖNKÉNTESSÉG AZ ERDÉLYI MAGYAR TANNYELVŰ ISKOLÁKBAN
Tódor Imre
Absztrakt
Nancy Hill és Diana Tyson 2009-ben a szülői bevonódás három dimenzióját – iskolai-, illetve otthoni szülői bevonódás és akadémiai szocializáció – különítette el és azok egymásra történő hatását elemezték. Az iskolai szintű önkéntesség célja az, hogy a szülők az iskola közösségének aktív szereplői legyenek, támogassák a tanárokat és az iskola személyzetét, valamint az iskola működésének javításához és a gyermekeik tanulási teljesítményének növeléséhez járuljanak hozzá. Az alább bemutatandó kutatás a Magyar Tudományos Akadémia Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programjának keretében valósult meg és a Debreceni Egyetem Családok és Tanárok Kooperációja Kutatócsoport által végzett kutatás részét képezi. A kutatás célja a pedagógusok és szülők kapcsolatának támogatása. Az adatgyűjtés három országban (Magyarország, Románia: Erdély, Ukrajna: Kárpátalja) zajlott és 1000 szülőt kérdeztünk meg, közülük 253-an Erdélyből vettek részt. Az eredmények szerint az erdélyi szülők 20 százaléka végzett önkéntes tevékenységet gyermeke iskolájában. A tanulmány eredményei megerősítik a nemzetközi szakirodalom azon megállapításait miszerint a szülők iskolai szintű bevonódása/önkéntessége és a szülők szocioökonómiai státusza, valamint az iskola típusa között összefüggés van.
Kulcsszavak: iskolai szülői bevonódás, iskolai szülői önkéntesség, szocioökonómiai státusz, Erdély, iskolatípusok